Του Γιώργου Ανδρή
Περισσότερα από 2.000 κατασχεμένα αυτοκίνητα βγήκαν στο σφυρί από τις τράπεζες τον προηγούμενο μήνα χωρίς όμως να αποκτήσουν και νέο ιδιοκτήτη τα περισσότερα από αυτά εξαιτίας της έλλειψης ρευστότητας που διακρίνει τους εμπόρους αλλά και τις υψηλές τιμές εκκίνησης που έχουν πλέον τα μικρά και εμπορικά μοντέλα.
Σύμφωνα με όσα αναφέρουν στην «ΗΜΕΡΗΣΙΑ» στελέχη της αγοράς οι τράπεζες έχουν στην κατοχή τους αυτή τη στιγμή περισσότερα από 15.000 αυτοκίνητα ενώ χιλιάδες αυτοκίνητα βρίσκονται στην διαδικασία εκκαθάρισης από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ώστε να παραληφθούν από τους ιδιώτες καταναλωτές που επιχείρησαν να τα αγοράσουν αλλά αδυνατούν να αποπληρώσουν τις δόσεις των δανείων τους.
Από την άλλη μεριά στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθούν και περίπου 10.000 αυτοκίνητα που προέρχονται από εταιρείες χρονομίσθωσης ή ενοικίασης τα οποία διαθέτουν επίσης οι τράπεζες μέσω πλειστηριασμών σε εμπόρους ΙΧ.
Ωστόσο η έλλειψη ρευστότητας από τους εμπόρους που συμμετέχουν στις εκποιήσεις κατασχεμένων ΙΧ σε συνδυασμό με την επιβολή τεκμηρίων αλλά και την απίστευτη αύξηση στο κόστος χρήσης των αυτοκινήτων έχει μειώσει στο ελάχιστο την απορρόφησή τους στην αγορά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το γεγονός πως μεγάλο χρηματοπιστωτικό ίδρυμα πραγματοποίησε δημοπρασία με 350 αυτοκίνητο ενημερώνοντας περισσότερους από 500 εμπόρους σε όλη την Ελλάδα και μόνο οι 35 έδειξαν κάποιο ενδιαφέρον μόνο για τα μοντέλα πόλης ενώ τα υπόλοιπα που ήταν με κινητήρες από 2.000 κ.εκ. και άνω δεν χτυπήθηκαν από κανέναν?
«Κόκκινη» κάρτα από την ΕΕ για τους φόρους στα μεταχειρισμένα ΙΧ
Φθηνότερα αναμένεται να είναι προσεχώς τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που εισάγονται στην Ελλάδα από άλλες χώρες της ΕΕ καθώς η Επιτροπή ζητά για ακόμη μία φορά την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού της φορολόγησής τους και μάλιστα ζητά από την χώρα μας «να σεβαστεί την απόφαση του Δικαστηρίου σχετικά με την φορολόγηση των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων?».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να δώσει συνέχεια στη διαδικασία παράβασης κατά της Ελλάδας σχετικά με το εφαρμοζόμενο σύστημα ταξινόμησης αυτοκινήτων, με το οποίο συνεχίζονται οι διακρίσεις εις βάρος των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που έχουν αγοραστεί σε άλλα κράτη μέλη, παρά τις κάποιες τροποποιήσεις της νομοθεσίας.
Η Επιτροπή ζήτησε επομένως από την Ελλάδα, εκ νέου, να τροποποιήσει τους κανόνες απομείωσης της αξίας που χρησιμοποιούνται στον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Στην απόφασή του στην υπόθεση C-74/06, το Δικαστήριο έκρινε ότι η Ελλάδα είχε παραβεί το άρθρο 90 της συνθήκης ΕΚ με την επιβολή βαρύτερης φορολογίας στα μεταχειρισμένα οχήματα που προέρχονται από άλλα κράτη μέλη, απ’ όσο στα όμοια αυτοκίνητα που ταξινομούνται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Η Ελλάδα άλλαξε τη νομοθεσία της εισάγοντας κλίμακες ταχύτερης απόσβεσης και ένα ακόμη κριτήριο απομείωσης της αξίας ανάλογα με τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει το αυτοκίνητο. Ωστόσο, βασιζόμενη στην ανάλυση της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτων που διεξήγαγε, η Επιτροπή επιμένει ότι οι ελληνικοί συντελεστές απόσβεσης εξακολουθούν να ευνοούν τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που διατίθενται στην εγχώρια αγορά. Αποτέλεσμα αυτού είναι η υπέρμετρη φορολόγηση των αυτοκινήτων που αγοράζονται σε άλλα κράτη μέλη, κατά παράβαση του άρθρου 110 της ΣΛΕΕ (πρώην άρθρο 90 της συνθήκης ΕΚ).
Φθηνότερα αναμένεται να είναι προσεχώς τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που εισάγονται στην Ελλάδα από άλλες χώρες της ΕΕ καθώς η Επιτροπή ζητά για ακόμη μία φορά την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού της φορολόγησής τους και μάλιστα ζητά από την χώρα μας «να σεβαστεί την απόφαση του Δικαστηρίου σχετικά με την φορολόγηση των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων?».
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να δώσει συνέχεια στη διαδικασία παράβασης κατά της Ελλάδας σχετικά με το εφαρμοζόμενο σύστημα ταξινόμησης αυτοκινήτων, με το οποίο συνεχίζονται οι διακρίσεις εις βάρος των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων που έχουν αγοραστεί σε άλλα κράτη μέλη, παρά τις κάποιες τροποποιήσεις της νομοθεσίας.
Η Επιτροπή ζήτησε επομένως από την Ελλάδα, εκ νέου, να τροποποιήσει τους κανόνες απομείωσης της αξίας που χρησιμοποιούνται στον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Στην απόφασή του στην υπόθεση C-74/06, το Δικαστήριο έκρινε ότι η Ελλάδα είχε παραβεί το άρθρο 90 της συνθήκης ΕΚ με την επιβολή βαρύτερης φορολογίας στα μεταχειρισμένα οχήματα που προέρχονται από άλλα κράτη μέλη, απ’ όσο στα όμοια αυτοκίνητα που ταξινομούνται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Η Ελλάδα άλλαξε τη νομοθεσία της εισάγοντας κλίμακες ταχύτερης απόσβεσης και ένα ακόμη κριτήριο απομείωσης της αξίας ανάλογα με τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει το αυτοκίνητο. Ωστόσο, βασιζόμενη στην ανάλυση της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτων που διεξήγαγε, η Επιτροπή επιμένει ότι οι ελληνικοί συντελεστές απόσβεσης εξακολουθούν να ευνοούν τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που διατίθενται στην εγχώρια αγορά. Αποτέλεσμα αυτού είναι η υπέρμετρη φορολόγηση των αυτοκινήτων που αγοράζονται σε άλλα κράτη μέλη, κατά παράβαση του άρθρου 110 της ΣΛΕΕ (πρώην άρθρο 90 της συνθήκης ΕΚ).
Χρηματικό πρόστιμο
Το αίτημα είχε διατυπωθεί με συμπληρωματική επίσημη προειδοποιητική επιστολή δυνάμει του άρθρου 260 της ΣΛΕΕ. Βάσει νέας διατάξεως στην ΣΛΕΕ (άρθρο 260 παράγραφος 2), εάν η Ελλάδα δεν συμμορφωθεί προς τη συμπληρωματική αυτή επιστολή, η Επιτροπή έχει τη δυνατότητα να παραπέμψει πάραυτα την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) ζητώντας την επιβολή χρηματικού προστίμου.
Ο αριθμός αναφοράς της υπόθεσης της Επιτροπής είναι 2002/2098.
Ο αριθμός αναφοράς της υπόθεσης της Επιτροπής είναι 2002/2098.
Χάος στην αγορά
Μετά την άμεση επιβολή των υψηλότερων συντελεστών στο Φόρο Πολυτελείας αλλά και της αύξησης του ΦΠΑ κατά 2 μονάδες από την 1η Ιουλίου «πάγωσε» για ακόμη μία φορά η αγορά αυτοκινήτου.
Οι πελάτες που έχουν ήδη παραγγείλει τα καινούρια τους αυτοκίνητα επικοινωνούν συνεχώς με τους αντιπροσώπους και τους διαμηνύουν πως δεν πρόκειται να καταβάλουν ούτε ένα ευρώ ενώ από την άλλη μεριά εισαγωγείς και έμποροι για ακόμη μία φορά αναμένεται να επωμιστούν την χρηματική διαφορά για να μην χάσουν τους πελάτες τους.
Παράλληλα οι λιγοστές πωλήσεις που πραγματοποιούνται αφορούν αποκλειστικά και μόνο σε μοντέλα πόλης τα οποία αποδίδουν πολύ χαμηλό περιθώριο κέρδους στους εισαγωγείς αλλά και τους αντιπροσώπους ενώ από την άλλη μεριά μειώνουν στο ελάχιστο τα έσοδα που εισρέουν στα Δημόσια Ταμεία από το Τέλος Ταξινόμησης αλλά και τον ΦΠΑ?
ΣΕΑΑ: «Εκτεταμένη ύφεση»
Εντονη ήταν η αντίδραση του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) για τα νέα φορολογικά μέτρα. Ειδικότερα σε ανακοίνωση του Συνδέσμου αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Οι συνεχείς αυξήσεις στη φορολογία στην αγορά και χρήση του αυτοκινήτου και η συνεχιζόμενη μείωση εισοδημάτων και κατανάλωσης έχουν οδηγήσει την αγορά αυτοκινήτου σε εκτεταμένη ύφεση, αφού οι πωλήσεις έχουν μειωθεί κατά το ήμισυ. Τα νέα φορολογικά μέτρα, ήτοι η περαιτέρω αύξηση του ΦΠΑ και η προς τα κάτω διεύρυνση της κλίμακας του Φόρου Πολυτελείας, θα επιδεινώσουν την κακή πορεία της αγοράς αυτοκινήτου. Σημειώνεται ότι ο Φόρος Πολυτελείας επιβάλλεται σε πολλά αυτοκίνητα που δεν είναι πολυτελή και υπερφορολογεί αυτά της μεγαλύτερης αξίας, τα οποία ήδη δέχονταν σημαντική φορολογία και αποτελούσαν τη μεγαλύτερη πηγή εσόδων για το κράτος. Συγχρόνως, συνεχίζει να απουσιάζει κάθε αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό μέτρο στήριξης της αγοράς, ενώ οι σχετικές προτάσεις του ΣΕΑΑ προς την Πολιτεία δεν προϋποθέτουν κρατική εκταμίευση, αντιθέτως προφέρουν αυξημένα δημοσιονομικά έσοδα.
Η πτώση της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου, που δεν αφορά μόνο τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα, αλλά όλες τις κατηγορίες (μικρά, μεσαία κλπ.), οδηγεί σε ανάλογη συρρίκνωση ένα χώρο στον οποίο ευρύτερα δραστηριοποιούνται περισσότερες από 30.000 επιχειρήσεις και απασχολούνται σχεδόν 90.000 εργαζόμενοι ανά την επικράτεια, συνεισφέροντας κατά 2,6% στο ΑΕΠ.
Οδηγεί επίσης, σε πολύ μεγάλη απώλεια εσόδων από τη φορολογία των πωλήσεων αυτοκινήτων, πλέον των πεντακοσίων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, σε μια περίοδο που τα δημοσιονομικά έσοδα έχουν τη μεγίστη σημασία. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι μόνο τον περασμένο Απρίλιο, διαπιστώθηκε υστέρηση στα έσοδα Τέλους Ταξινόμησης και ΦΠΑ κατά
90 και πλέον εκατομμύρια ευρώ, αφού αυτά ανήλθαν σε 70 εκατ. ευρώ, όταν τον ίδιο μήνα το 2008 είχαν φθάσει τα 160 εκατ. ευρώ.».
Παράνοια?
Στις επάλξεις βρίσκονται εισαγωγείς και έμποροι αυτοκινήτων καθώς μετά την ανακοίνωση των νέων μέτρων δημιουργούνται κάποια φαινόμενα που σίγουρα δεν ευσταθούν.
Ειδικότερα σύμφωνα με όσα καταγγέλλουν στην «Η» δεν μπορεί ένα καινούριο αυτοκίνητο του οποίου η εργοστασιακή αξία κυμαίνεται στις 14.900 ευρώ να μην πληρώνει φόρο πολυτελείας και ένα αντίστοιχο μοντέλο το οποίο όμως έχει κυκλοφορήσει για ένα χρόνο σε άλλο κράτος μέλος και εισάγεται στην Ελλάδα να φορολογείται με τον φόρο πολυτελείας ο οποίος κυμαίνεται μάλιστα στο 10% με αποτέλεσμα να κοστίζουν τα ίδια χρήματα!
Ένα ακόμη πιο τρανταχτό παράδειγμα αφορά σε ένα μεταχειρισμένα ΙΧ εισαγωγής των οποίων η εργοστασιακή αξία είναι έστω και ένα ευρώ κάτω από τις 20.000 ευρώ ως καινούριο και εκτελωνίζονται με το νέο καθεστώς. Ειδικότερα ένα καινούριο ΙΧ με εργοστασιακή αξία 19.999 ευρώ θα επιβαρυνθεί με 1.999 ευρώ για το φόρο πολυτελείας ανεβάζοντας το κόστος στα 21.999 ευρώ.
Αν το ίδιο αυτοκίνητο έχει κυκλοφορήσει για 5 μήνες στην ΕΕ η εργοστασιακή του αξία μειώνεται 1.300 ευρώ και υπολογίζεται σε 18.700 ευρώ. Επειδή λοιπόν η αξία του μετά την απομείωση είναι υψηλότερη από 14.000 ευρώ ο φόρος πολυτελείας ανέρχεται σε 30%. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να επιβαρυνθεί το συγκεκριμένο ΙΧ με 5.610 ευρώ το οποίο αθροιστικά εκτοξεύουν το κόστος στα 24.310 ευρώ που σημαίνει πως το μεταχειρισμένο ΙΧ στοιχίζει 2.311 ευρώ ακριβότερα από το αντίστοιχο καινούριο?
Εκποιήσεις κατασχεμένων ΙΧ Απρίλιος 2010 (ΠΙΝΑΚΑΣ)
Subaru Forest 2.5 2006 9.000
Μετά την άμεση επιβολή των υψηλότερων συντελεστών στο Φόρο Πολυτελείας αλλά και της αύξησης του ΦΠΑ κατά 2 μονάδες από την 1η Ιουλίου «πάγωσε» για ακόμη μία φορά η αγορά αυτοκινήτου.
Οι πελάτες που έχουν ήδη παραγγείλει τα καινούρια τους αυτοκίνητα επικοινωνούν συνεχώς με τους αντιπροσώπους και τους διαμηνύουν πως δεν πρόκειται να καταβάλουν ούτε ένα ευρώ ενώ από την άλλη μεριά εισαγωγείς και έμποροι για ακόμη μία φορά αναμένεται να επωμιστούν την χρηματική διαφορά για να μην χάσουν τους πελάτες τους.
Παράλληλα οι λιγοστές πωλήσεις που πραγματοποιούνται αφορούν αποκλειστικά και μόνο σε μοντέλα πόλης τα οποία αποδίδουν πολύ χαμηλό περιθώριο κέρδους στους εισαγωγείς αλλά και τους αντιπροσώπους ενώ από την άλλη μεριά μειώνουν στο ελάχιστο τα έσοδα που εισρέουν στα Δημόσια Ταμεία από το Τέλος Ταξινόμησης αλλά και τον ΦΠΑ?
ΣΕΑΑ: «Εκτεταμένη ύφεση»
Εντονη ήταν η αντίδραση του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ) για τα νέα φορολογικά μέτρα. Ειδικότερα σε ανακοίνωση του Συνδέσμου αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Οι συνεχείς αυξήσεις στη φορολογία στην αγορά και χρήση του αυτοκινήτου και η συνεχιζόμενη μείωση εισοδημάτων και κατανάλωσης έχουν οδηγήσει την αγορά αυτοκινήτου σε εκτεταμένη ύφεση, αφού οι πωλήσεις έχουν μειωθεί κατά το ήμισυ. Τα νέα φορολογικά μέτρα, ήτοι η περαιτέρω αύξηση του ΦΠΑ και η προς τα κάτω διεύρυνση της κλίμακας του Φόρου Πολυτελείας, θα επιδεινώσουν την κακή πορεία της αγοράς αυτοκινήτου. Σημειώνεται ότι ο Φόρος Πολυτελείας επιβάλλεται σε πολλά αυτοκίνητα που δεν είναι πολυτελή και υπερφορολογεί αυτά της μεγαλύτερης αξίας, τα οποία ήδη δέχονταν σημαντική φορολογία και αποτελούσαν τη μεγαλύτερη πηγή εσόδων για το κράτος. Συγχρόνως, συνεχίζει να απουσιάζει κάθε αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό μέτρο στήριξης της αγοράς, ενώ οι σχετικές προτάσεις του ΣΕΑΑ προς την Πολιτεία δεν προϋποθέτουν κρατική εκταμίευση, αντιθέτως προφέρουν αυξημένα δημοσιονομικά έσοδα.
Η πτώση της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου, που δεν αφορά μόνο τα μεγαλύτερα αυτοκίνητα, αλλά όλες τις κατηγορίες (μικρά, μεσαία κλπ.), οδηγεί σε ανάλογη συρρίκνωση ένα χώρο στον οποίο ευρύτερα δραστηριοποιούνται περισσότερες από 30.000 επιχειρήσεις και απασχολούνται σχεδόν 90.000 εργαζόμενοι ανά την επικράτεια, συνεισφέροντας κατά 2,6% στο ΑΕΠ.
Οδηγεί επίσης, σε πολύ μεγάλη απώλεια εσόδων από τη φορολογία των πωλήσεων αυτοκινήτων, πλέον των πεντακοσίων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως, σε μια περίοδο που τα δημοσιονομικά έσοδα έχουν τη μεγίστη σημασία. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι μόνο τον περασμένο Απρίλιο, διαπιστώθηκε υστέρηση στα έσοδα Τέλους Ταξινόμησης και ΦΠΑ κατά
90 και πλέον εκατομμύρια ευρώ, αφού αυτά ανήλθαν σε 70 εκατ. ευρώ, όταν τον ίδιο μήνα το 2008 είχαν φθάσει τα 160 εκατ. ευρώ.».
Παράνοια?
Στις επάλξεις βρίσκονται εισαγωγείς και έμποροι αυτοκινήτων καθώς μετά την ανακοίνωση των νέων μέτρων δημιουργούνται κάποια φαινόμενα που σίγουρα δεν ευσταθούν.
Ειδικότερα σύμφωνα με όσα καταγγέλλουν στην «Η» δεν μπορεί ένα καινούριο αυτοκίνητο του οποίου η εργοστασιακή αξία κυμαίνεται στις 14.900 ευρώ να μην πληρώνει φόρο πολυτελείας και ένα αντίστοιχο μοντέλο το οποίο όμως έχει κυκλοφορήσει για ένα χρόνο σε άλλο κράτος μέλος και εισάγεται στην Ελλάδα να φορολογείται με τον φόρο πολυτελείας ο οποίος κυμαίνεται μάλιστα στο 10% με αποτέλεσμα να κοστίζουν τα ίδια χρήματα!
Ένα ακόμη πιο τρανταχτό παράδειγμα αφορά σε ένα μεταχειρισμένα ΙΧ εισαγωγής των οποίων η εργοστασιακή αξία είναι έστω και ένα ευρώ κάτω από τις 20.000 ευρώ ως καινούριο και εκτελωνίζονται με το νέο καθεστώς. Ειδικότερα ένα καινούριο ΙΧ με εργοστασιακή αξία 19.999 ευρώ θα επιβαρυνθεί με 1.999 ευρώ για το φόρο πολυτελείας ανεβάζοντας το κόστος στα 21.999 ευρώ.
Αν το ίδιο αυτοκίνητο έχει κυκλοφορήσει για 5 μήνες στην ΕΕ η εργοστασιακή του αξία μειώνεται 1.300 ευρώ και υπολογίζεται σε 18.700 ευρώ. Επειδή λοιπόν η αξία του μετά την απομείωση είναι υψηλότερη από 14.000 ευρώ ο φόρος πολυτελείας ανέρχεται σε 30%. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να επιβαρυνθεί το συγκεκριμένο ΙΧ με 5.610 ευρώ το οποίο αθροιστικά εκτοξεύουν το κόστος στα 24.310 ευρώ που σημαίνει πως το μεταχειρισμένο ΙΧ στοιχίζει 2.311 ευρώ ακριβότερα από το αντίστοιχο καινούριο?
Εκποιήσεις κατασχεμένων ΙΧ Απρίλιος 2010 (ΠΙΝΑΚΑΣ)
Μάρκα 1η άδεια Τιμή Εκκίνησης
Lotus Exige S 2008 15.000
Audi A4 TQ 2005 11.000
Audi S6 2007 28.000
Audi Q7 2008 30.000
Audi A6 AllRoad 2007 20.000
BMW 325 2007 17.000
BMW X3 2006 15.000
Chevrolet Matiz 2008 6.500
Fiat 500 2009 8.000
Jeep Grand Ch 5.7 2005 14.000
Hyundai Getz 2008 6.000
Lexus RX400h 2007 18.000
Mercedes E350 2006 17.000
Mercedes R350 2008 19.000
Mercedes S350 2006 16.000
Renault Lagu 2.0T 2006 7.500
Megane CC 2005 5.000
Saab 9-5 Vec Plus 2004 5.800
Smart ForTwo 2006 3.500
Smart ForTwo 2008 6.000
Volvo S40 2,4 2006 4.000
Volvo S80 2007 7.500
VW Eos 2.0TFSi 2006 12.000
BMW 525 Diesel 2007 20.000
Fiat Panda 1.2 2007 5.500
Mercedes C200 C 2005 9.500
Mazda RX8 2004 7.500
BMW X5 4.4 2002 9.000
BMW M3 SMG 2002 8.500
Suzuki Jimny 2007 8.000
BMW 330Ci 2007 14.000
BMW M5 2008 17.000
Skoda Octavia RS 2006 6.900
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΑΣ